“Drąsa- tai
ypatingas žinojimas. Tai supratimas, kaip bijoti to, kas vertas baimės, ir kaip
nebijoti to, kas baimės nevertas.”
Pirmasis Izraelio Ministras pirmininkas Davidas Ben Gurionas
Moksliniai laimėjimai, gausios žinios ir
valdoma išmanioji technika nesumažino žmogaus nesaugumo jausmo. Anksčiau žmonės
bijojosi plėšrūnų, bado, gamtos reiškinių ir pan.,neturėjo mums įprastų patogumų,
gyveno varge, buvo neišsilavinę, mokslinių žinių neturėjo. Jie visą laiką
gyveno nežinioje. Atrodytų jie turėjo būti visada nesaugūs, nes saugumas kyla
iš žinių. Iš žinojimo nebuvimo kyla kontrolės stygius ir tikrumo jausmo
nebuvimas, kurie sukelia įvairias baimes ir nerimą. Turimas mokslinis pažinimas
ir techninis lygis yra toks, kokio ankstesnės kartos net svajoti negalėjo,
todėl, logiškai mąstant, baimių ir nerimo visuomenėje turėtų būti gerokai mažiau.
Pavyzdžiui, mums nebereikia bijoti plėšrūnų. Tačiau, psichologų teigimu,
šiuolaikinio pasaulio gyvenimo būdas dar labiau kelia nerimo lygį. Žmonės vis
dažniau atsiduria sumaištyje.. Vienu iš kaltininkų yra laikomas per didelis
informacijos srautas. Vaizdžiai pasakius, virškinimas sutrinka, kai
persivalgome ar suvalgome netinkamo maisto. Tai tas pats tinka su gaunama
informacija. Taip pat pabrėžiama, kad modernioje visuomenėje trūksta tvirtų
bendruomenių ir šeimos santykių, kiekvienas stengiasi gyventi sau, kas
natūraliai didina stresą. Be to, žiniasklaida nuolatos praneša, kad šitas
sukelia vėžį, o anas gali nužudyti. Dar pridėjus ekonominius, socialinius,
politinius, reklaminius gąsdinimus, tai galima tvirtai sakyti, jog gyvename
kultūroje, kur baimė naudojama motyvacijai stiprinti, žmonių valdymui ir
ekonominiai naudai gauti. Tuo nesunku įsitikinti, tereikia atsiversti kokį
portalą ir tikrai pamatysite baisias žinutes apie vėžio grėsmę, nusikaltimus ir
kitokias gręsiančias nelaimes. Daugelis skelbiamų baisių dalykų, dėl kurių
žmonės labai jaudinasi, absoliučiai daugumai neišsipildo. Neretai pati problema
ar pavojus dirbtinai sukuriamas. Tikrai galima konstatuoti, kad gyvename
kuriamų baimių pasaulyje.
Senais laikais žmonės stengėsi kurti ramybę
bendruomenėse, mažinti nežinojimą mitais, religiniais įsitikinimais. Praėjusios žmonių kartos buvo labai
religingos. Tuo mes labai skiriamės, nes dabartiniam žmogui gerokai labiau trūksta tikėjimo į
Dievą, tikėjimo gyvenimu, tikėjimo Visata ir pasitikėjimo savo pačių
sugebėjimais. Seniau visą tą nežinojimą ir bejėgiškumą įveikdavo religija,
apeigos ir tvirtas tikėjimas, kad dievai dalyvauja mūsų gyvenime. Bendruomenė,
šeimos ir žmonės asmeniškai daug melsdavosi, o malda- stipri baimės ir nerimo
naikintoja. Visgi, jie nebuvo “pozityvaus mąstymo” aukos. Gal senovės žmonių
kontrolės siekio ir tikrumo jausmo susigrąžinimo metodai mums atrodo primityvūs
ar visiškai nerealūs, neadekvatūs, bet jie jiems buvo vieninteliai efektyvūs. Šiandien turime
daug žinių ir užvaldome gamtos jėgas, tačiau nežinojimas ir netikrumas niekur
žmogaus gyvenime nedingo. Jis netgi išaugo. Dabartinės religijos ir dievo tarnai
neatliepia moderniųjų laikų realijų ir žmonių žinių lygio bei jų kur kas
platesnio akiračio. Senų doktrinų ir sistemų nebeužtenka norint išlaikyti
tikėjimą, nes progresas gerokai toliau pažengė.
Pasitikėjimas mokslu verčia žmonės ramybės
ieškoti gydymo įstaigose ar patarimų knygose, internete, pas dvasinius
mokytojus. Čia vėl, psichologai, psichiatrai, visa sveikatos sistema,
farmacijos pramonė ir kiti naudojasi žmonių baimėmis, todėl dėl komercinių
interesų ir mokslo ribotumo vienos baimės keičiamos kitomis ar jos vėl grįžta.
Be to,psichologai, dvasiniai mokytojai, ekstrasensai patys neretai sąmoningai
ar nesąmoningai tampa slaptų draugijų, žvalgybų, politinių – ekonominių jėgų įrankiais,
nes siekiama valdyti ir išnaudoti žmones. Taigi, kurti visuomenėje baimes ir
nerimą daug kam naudinga. Kartais atrodo, kad nėra kuo pasitikėti.
Manau, ši tikėjimo krizė ilgai neužsitęs,
nes žmonės ilgisi ryšio su Kūrėju, o mokslas ir religija artės vienas prie
kito. Jie abu labai reikalingi žmogaus
egzistencijai. Kartu jie gali suteikti supratimą, kaip bijoti to, kas vertas
baimės, ir kaip nebijoti to, kas baimės nevertas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą